Váš prohlížeč nepodporuje nebo má zakázaný JavaScript, proto některé funkce na těchto stránkách nebudou pracovat.
Návod pro přidání těchto stránek mezi důvěryhodné servery (s povoleným JavaScriptem) naleznete zde.

VODÁK sport | speciálka na lodě a běžky

 

Články

Ahoj vodáci, běžkaři,
budeme rádi, když se o své zážitky na vodě či v bílé stopě podělíte s námi. Za každý publikovaný článek s fotkama dostanete od nás dáreček. Napište nám na clanky@vodak-sport.cz

Wellká cesta na jih aneb ...

7.6.2010 1:26:26     Autor: vh

Wellká cesta na jih aneb kterak seakayak k yachtingu přišel

Asi před dvěma měsíci nás oslovil jeden ze stálých zákazníků s ne nijak neobvyklým požadavkem. Zkrátka potřebuje zapůjčit nějaký ten mořský debl. Nebylo by to nic zvláštního, kdyby se naše standardní služba neproměnila v něco daleko hlubšího. Prý je třeba to a ono a bude se také něco testovat. Základem bylo splnit potřebu velkého výtlaku trupu, rychlosti a kde co dalšího. Postupně vyplynulo na povrch ne tak standardní dobrodružství, které hodlá dvoučlenná posádka uskutečnit.  

Zbyněk a Zdeněk z TTC budou testovat komponenty pro oceánský jachting a to cestou pro ně nejpřirozenější - plavbou po mořské hladině na kajaku s testovanými komponenty na palubě. To se nám na první pohled zdálo zajímavé a i trochu neobvyklé a po několika minutách přátelského rozhovoru, jsme pochopili, že to je opravdu zajímavý projekt a rozhodli jsme se jej i podpořit. Z naší strany je hlavním důvodem takové podpory především velký zájem o tento znovu objevený sport.




Před odjezdem jsme jim položili několik otázek a tady jsou odpovědi.

Kam se vlastně chystáte a proč?

Budeme se pohybovat po severním Jadranu. Vyplouváme z Istrie a budeme směřovat co nejdál na jih. A proč? No je to především účel plavby, což je test materiálu v náročných podmínkách. Jadran je historicky ta nejvhodnější lokalita, tj. vysoké procento soli obsažené nejen ve vodě, ale i ve vzduchu, relativně vysoké teploty a v neposlední řadě je to pro nás známá a snadno dosažitelná lokalita.

Co budete testovat?

Kromě mnoha drobností testujeme především náš expediční generátor GX30 pro dobíjení akumulátorů. Je to elektrické příslušenství, které jsme vyvinuli zvlášť pro expediční účely a malé autonomní sítě. Nyní pracujeme na úpravách pro našeho nadějného českého jachtaře Milana Koláčka www.milan-transat.eu, který jej využívá na své jachtě FOLLOW ME.

Jakým způsobem využijete seakayaku?

Neříká se mi to lehce, ale pojedeme na motor! Tedy přesněji řečeno na elektromotor napájený z trakčních akumulátorů, které nabíjíme právě tím naším generátorem. Je to identický režim, který je třeba pro dlouhé plavby na malé jachtě. Snad s jediným rozdílem, že na jachtě spotřebováváte tu energii přeci jen trochu účelněji.

Proč právě na mořském kajaku?

Je to nejpřirozenější způsob jak to provést. Jednak máme možnost tu uloženou energii nějak účelně spálit a pak je to pro nás obvyklý způsob jak se v takovém prostředí pohybovat. Navíc je naše soustrojí vystaveno vlivu okolního prostředí a o to tu jde především.

Není to trochu neekologické a vůbec proti čistotě, kterou právě plavba v kajaku po mořské hladině představuje?

Také se mi to zpočátku trochu příčilo, ale je to věc úhlu pohledu. Pro představu za 8 dní, které budeme na cestě, spálí soustrojí jen asi 5 l bezolovnatého benzínu. Což je asi tolik, kolik propálí běžný motorista za 1 hodinu jízdy autem či na motocyklu. Navíc náš produkt splňuje vysoké nároky na ekologické normy v tomto oboru. Soustrojí nepoběží trvale, ale bude střídavě exponováno okolnímu prostředí a zatěžováno na provozní maximum. Pokud bychom pluli pouze na tento hybridní pohon, bude naše spotřeba asi 2,5 l/100 km, což představuje opět zlomek běžné zátěže přírody ve srovnání s nejmenšími gumáky a podobným "smraďochy".

Můžeme tedy v budoucnu očekávat motorové kajaky?

To je již dnes běžné, ale myslím, že se to příčí nejen našemu naturelu, ale i většiny vodáků. Přesto bych zde vyzvedl jednu souvislost a to je právě ten zdroj energie z GX30. Je to totiž po dlouhé době něco, co nám dobrodruhům a cestovatelů zajistí především dobíjení všech možných spotřebičů na cestách. Myslím tedy potřebných, neb já osobně si beru na palubu alespoň GPS, mobil, UHF rádio, baterku a pár drobností, a pokud má větší výprava možnost doplnit chybějící kapacitu akumulátorů někde v terénu, je to právě ten náš přínos čistotě prostředí.

Budete tedy i pádlovat?

No samozřejmě a především pádlovat. Bude to test nejen materiálu, ale taky nás jako obsluhy. V neposlední řadě se musí otestovat uživatelský komfort a tzv. "blbuvzdornost" obsluhy stroje GX30. Určitě si sáhneme hluboko a to bude jen dobře, neb pak se alespoň trochu přiblížíme Milanovým podmínkám na transatlantické plavbě. Není tajemstvím, že fyzická únava generuje chyby i v osvojených činnostech.

Co bylo největším úkolem pro přípravu tohoto projektu?

Největším úkolem bylo vše naplánovat, připravit a shromáždit potřebný materiál. Když řeknu, že výbava, kterou máme běžně pro seakayak připravenou, je jen polovina našeho nákladu, tak nejsem daleko od pravdy. Velkou pomocí je možnost čerpat zapůjčený materiál od VODÁK sportu. Pokud bylo potřeba něco doplnit, byla prodejna v Brně na Bratislavské ta nejlepší základna po široký výběr vodáckého vybavení. Musím zde také konstatovat, že se ukázalo jak důležitý je přístup lidí k požadavku zákazníka a jak rychle se jej podařilo vždy naplnit.  

Co Vám nejvíce pomohlo?

Především je to možnost zápůjčky opravdového partnera na cesty - je to mořský debl Necky - Amaruk. Po testování na Slezské Hartě jsme se definitivně rozhodli právě pro tento trup. Má vše co potřebujeme a vykazuje výborné vlastnosti pro naše putování. Díky rychlé reakci Jirky z VODÁK sportu se nám podařilo připravit vše dostatečně dlouho před odjezdem a to i včetně tréninku na Amaruk. Dál bych měl jistě vyjmenovat spoustu dalších drobností, ale je to tak rozsáhlý seznam, že opravdu až někdy později. Měl bych zde také zmínit dvě zbrusu nová pádla pro kormidelníka od Profiplastu. Amaruk je totiž tak široký, že jsme si pro správný záběr kormidelníka nechali navrhnout a vyrobit dvě pádla na míru. 

Dozvíme se o průběhu plavby?

Ano, budeme pravidelně informovat o naší pozici a dosaženém výsledku. Děláme to vždy při větší výpravě a to především pro vlastní bezpečnost. Samotný výsledek testu bychom ale z pochopitelných důvodů nechali až na návrat domu do Brna.

Chceš říct něco závěrem?

Ještě jednou děkuji VODÁK sportu, že se nám podařilo před pátečním odjezdem vše včas připravit.
Ale ještě něco - držte nám palce.
Z a Z

Průběžné informace z plavby naleznete na www.vodak-sport.cz/seakayaking
clanky2.gif
 
vodácký bazar vodácké noviny pyranha.cz  mapa serveru